Фізика

***Поради щодо підготовки до ЗНО з Фізики
ознайомитись


З досвіду роботи 
ВСТУП
   Національна доктрина розвитку освіти говорить, що «…мета державної політики щодо розвитку освіти полягає в створенні умов для розвитку особистості і творчої реалізації кожного громадянина України…»
   Будь-яке навчання за своєю сутністю є створенням умов для розвитку особистості, тому вони є розвиванням, особистісно- зорієнтованим.
   Слід впроваджувати в життя технології гармонійного розвитку дитини, що сприяє її фізичному, психічному, інтелектуальному та духовному зростанню, формує цілісне, досконале світосприйняття.
   Ефективність процесу навчання значною мірою зумовлена методами його реалізації. Оскільки головною метою навчання в школі є вироблення в учнів навичок брати участь у суспільному житті та впливати на його хід, то воно повинно відходити від традиційної форми викладання. Тому поряд із традиційними методами викладання доцільно використовувати новітні.
   Використання інтерактивних методів навчання сприяє розвитку знань, практичних умінь та навичок, активній взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу.
   Інтерактивні методи допомагають учневі брати активну участь у навчальному процесі, бути зацікавленим, ініціативним.
    Інтерактивні методи – це методи діяльної взаємодії спрямованої на високий кінцевий результат. Вони мають в основі координацію зусиль всіх учасників взаємодії, систематизації здобутих знань і, як результат, - зростання самооцінки особистості, упевненості у власних силах, тобто відбувається розвиток творчої особистості кожного учня.
   Творча діяльність свідчить про наявність ґрунтовних знань, високорозвинене логічне мислення, гнучкість розуму, а також здатність передбачати результат дослідження до проведення точно обґрунтованих доказів.
   Для розвитку творчої здібності необхідно в ході навчання ставити учнів у такі ситуації, у яких вони змушені висловлювати пропозиції, робити припущення, розвивати свою інтуїцію.
    Ефективність розвитку творчих здібностей учнів на уроках фізики значною мірою залежить від того, наскільки активно вони працюють на уроці і вдома. Адже навчання - це праця вчителя і учня, коли активізується пізнавальна діяльність учнів і створюються умови для розвитку їхніх здібностей. Потрібно виявляти та розвивати потенціал кожного школяра, формувати інтерес до пізнання, бажання та вміння навчатися, що в майбутньому дозволить учневі реалізуватися в тій галузі, яка найбільше відповідає його здібностям.
   Основна ідея особистісно-зорієнтованого навчання – заперечення насильства над особистістю в процесі навчання та розвитку. Особистість учня має перебувати в центрі уваги, при цьому визначальною є власне пізнавальна діяльність, а не викладання.
Головне в особистісно-зорієнтованому навчанні – дитина, її життя, розвиток, тобто турбота і про зростання її, як особистості, і про формування моральної та громадянської зрілості.
   Індивідуальна робота передбачає самостійне виконання учнем навчального завдання на рівні його індивідуальних можливостей і з допомогою вчителя – безпосередньо чи опосередковано. Доцільною під час перевірки навчальних досягнень є робота учнів із завданням творчого характеру. Наприклад, це створення проектів та презентацій.
   Робота в парах сприяє швидкому та якісному сприйманню вивченого матеріалу. Під час роботи в парах учні розвивають уміння відстоювати свою точку зору, чітко аргументувати свою позицію та адекватно спілкуватися один з одним. У рамках роботи в парах використовую такі прийоми:
Ø тестування;
Ø створення різноманітних проектів;
Ø дослідження різноманітних явищ.
Для організації роботи в групах кожна група одержує конкретне завдання та виконує його під безпосереднім керівництвом свого лідера чи вчителя.  Для формування позитивної установки на діяльність учнів на уроці вчителька використовує цікаві прийоми для підвищення інтересу до навчального матеріалу. Один із них – «приваблива мета». Перед учнем ставиться проста, зрозуміла і приваблива для нього мета, що стає особистісно значущою для нього.
  Інший прийом – «відповідь, на яку дається час». На початку уроку вчителька ставить проблемне запитання,  правильну відповідь на яке учень зможе сформулювати, отримавши необхідну інформацію під час засвоєння нового навчального матеріалу. Щоб ввести теорію дається практичне завдання, вирішення якого корисне для учнів.
  Вивчення фізики є важливим засобом пізнання, усебічного розвитку учнів, формування в них наукового світогляду.
   Сьогодення вимагає від людини не тільки певної сукупності знань, умінь та навичок, а й уміння самостійно здобувати і використовувати на практиці нові знання, співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи вирішення життєвих проблем. Тобто основною метою стає максимальний розвиток компетентності особистості щодо саморегуляції, самоосвіти та самовдосконалення й виховання відчуття постійної потреби особистісного розвитку.
   Вирішення цієї проблеми значною мірою сприяє впровадженню в навчальний процес інтерактивних методів навчання.
  Сьогодення є таким, що випускник сучасної школи повинен володіти певними якостями, зокрема:
-          самостійно здобувати необхідні       знання, вміло застосовувати їх на практиці;
-          критично мислити, уміти бачити труднощі й шукати шляхи їх подолання;
-          якісно опрацьовувати інформацію;
-          бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах;
-          самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і духовного рівня.

Досягти цих результатів можна лише через особистісно-зорієнтовану технологію навчання, орієнтовану на пересічного учня, засвоєння і відтворення ним знань, умінь, навичок.
  На своїх уроках вчителька використовує експериментальні завдання творчого характеру



7 клас

1.       Визначити середню товщину аркуша паперу та середній об`єм краплини води. Обладнання: лінійка, шприц, піпетка, посудина з водою.
2.       Оцінити масу води, яку вміщує чайна ложка. Обладнання: чайна ложка, піпетка, посудина з водою.

8 клас

1.      Використовуючи умови плавання тіл, порівняти середню густину олівця і води. Обладнання: олівець, лінійка, посудина з водою.

9 клас

    Скільки лампочок, розрахованих на напругу 13,6 В, необхідно з`єднати послідовно, щоб виготовити гірлянду з напругою 220 В?

10 клас

    Визначити жорсткість гумової нитки. Обладнання: гумова нитка, лінійка, сірникова коробка, монети вартістю 5 коп (маса однієї – 4,5г)

11 клас

   Нагріваючи лезо бритви над полум`ям, спостерігати за зміненням його поверхні. Пояснити спостережувану картину.


    На думку вчительки система експериментальних робіт – один із найкращих способів якісного засвоєння знань учнями, бо вони:
-         активізують мислення;
-         формують практичні навички;
-         формують логічне та фізичне мислення.

Без фізичного експерименту урок фізики втрачає свою основну привабливість, яка полягає в тому, що учень сам має змогу «доторкнутись» до приладів, здивуватись побаченому, замислитись. Залучення учнів до систематичного виконання експериментальних задач дозволяє сформувати в них такі експериментальні вміння, як уміння спостерігати, уміння користуватися вимірювальними приладами, уміння виконувати досліди.

Розділ 2.
ОСОБИСТІСНО – ЗОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ВИКЛАДАННІ ФІЗИКИ ТА МАТЕМАТИКИ.

    Основне правило, яким керується вчителька: знання не дають, знання беруть!
     працюючи над проблемою «Особистісно – зорієнтований підхід до навчання на уроках фізики і математики», вчителька ставить перед собою такі
     Завдання:
-         Сприймання загальнолюдських цінностей;
-         усвідомлення життєвої місії.
    Фізика цікава і тому роботу на уроці  учитель намагається планувати творчо, використовуючи інтерактивні прийоми і методи.
Отже :
-         намагається зацікавити учня пізнати науку, а через неї – Всесвіт;
-         робота з учнями проявляється в тому, що діти працюють самостійно над розв’язанням суто життєвих проблем. Особливу увагу звертає на практичний бік вивчення фізики, прищеплюючи учням бажання пізнавати науку;
-         працюючи з обдарованою дитиною намагається вчити її самостійно будувати математичні моделі явищ, шукати логічні закономірності, бути по життю пошуковцями, обов`язково спрямовує їх не тільки на теорію, але й на практичне застосування набутих знань.


     Зміст освіти останніми роками переорієнтовується на заняття, що має виховувати загальнолюдські цінності, орієнтує учнів на звернення до навколишнього світу й до себе, на дбайливе ставлення до всього, на творчий пошук, саморозвиток, виховання, вміння шукати і знаходити своє місце в житті, бачити красу світу та людей.
  Звичайно, міцні знання необхідні, але важливо щоб ці знання не стали самоціллю, щоб вони перетворювалися на засіб розвитку особистості, створили передумови до вдосконалення здібностей.
  Фізика – унікальна дисципліна, найбільш механізована та точна. Вона тісно пов’язана з навколишнім світом на всіх рівнях його організації, починаючи від внутрішньо атомних масштабів і закінчуючи масштабами Всесвіту.
  Отже, навчити учнів вивчати фізику потрібно не для того, щоб вони стали фізиками, а для того, щоб вони навчилися думати, знаходити компроміси, відрізняти головне від другорядного. Фізика вчить критично ставитися до будь-яких аргументів.
   Про освіту кажуть, що вона формує образ людини. Освіченість спонукає до наступного пошуку шляхів гуманізації життя, збереження надбань для сучасного і майбутнього.
   Найважливішим компонентом  «Особистісно зорієнтованого підходу» є  опирання на досвід учнів, на збереження емоційного стану дитини впродовж навчальної діяльності.
   Підготовка і проведення уроків особистісно – зорієнтованого спрямування включає застосування інноваційних прийомів та методів. Особистісно зорієнтоване навчання виходить із самоцінності особистості, її духовності, суверенності. Його метою є формування людини, як неповторної особистості, творця самої себе.
  При  викладанні фізики  вчитель  поєднує вироблені практикою традиційну і сучасну, інноваційного характеру, інтенсивну модель навчання.
    Термін «інтерактивний» прийшов до нас з англійської і має  значення «взаємодіючий». Отже, інтерактивне навчання означає здатність знаходитись в режимі бесіди, діалогу у ході якого здійснюється взаємодія вчитель-учень. Завдяки ефекту новизни та оригінальності зростає цікавість до процесу навчання. Особливість цього навчання в тому, що учні навчаються ефективній роботі в колективі.
   Інтерактивні методи є частиною особистісно-зорієнтованого навчання, оскільки сприяють соціалізації особистості, усвідомленні себе, як частини колективу. Своєї ролі та потенціалу.
  На уроках фізики вчителька використовує групові та фронтальні методи навчання.
  Групові методи: робота в парах, «2+2=4», робота в малих групах, «навчаюся і вчуся». Часто використовуються сигнальні картки  та картки заохочення.
Наприклад, у 8 класі вивчається тема «Теплопередача і робота». На дошці пишуться завдання, які необхідно вивчити на сьогоднішньому уроці. Клас поділяється на групи і визначається керівник групи. Кожен учень шукає відповідь на одне конкретне запитання, а потім розповідає про нього всій групі. Для оцінки роботи групи ставиться  будь-яке із запропонованих запитань будь-якому її члену. Наприклад:
1.      Чи зміниться характер руху молекул при зміні внутрішньої енергії тіла?
2.      Як можна зафіксувати зміну внутрішньої енергії тіла?
3.      Чи можна нагріти без вогню два деревяні бруски? І т. д.
  Фронтальні методи:
1.     «Велике коло» - учні сидять колом і по черзі висловлюються з приводу певного питання. Обговорення триває доти, доки є бажаючі висловитися.
2.     «Мікрофон» - це різновид великого кола. Учні швидко висловлюються з приводу певної проблеми, передаючи один одному уявний мікрофон.
3.     «Незакінчені речення» - це продовження незакінченого речення типу «я зрозумів, що…».
4.     «Мозковий штурм» - суть в тому, що учні висловлюють абсолютно всі думки, навіть протилежні. Висловлене не критикується і не обговорюється до закінчення висловлювань всіма бажаючими.
5.     Аналіз проблеми. Учні в колі обговорюють певну проблему і кожен висловлює власну думку, яка є наслідком певного вибору.
  У процесі навчання використовуються різні способи та методи для інтенсифікації передачі учневі певних знань, умінь і навичок.
  Вибір оптимального поєднання способів та методів для кожного заняття дає змогу отримати кращі результати, не перевантажуючи учнів. Очевидно, що зацікавити  учнів предметом, домогтися розуміння, засвоєння основ фізики можна лише якомога частіше, використовуючи фізичний експеримент. Формування експериментальних умінь може відбуватись на комбінованому уроці, на уроці вивчення нового навчального матеріалу, узагальнення та систематизації знань.
  Навчальний експеримент з фізики найчастіше ставиться колективно, що супроводжується взаємодопомогою, тобто використанням всіма учнями навчального експерименту у груповій роботі при поєднанні  з фронтальною. Підведення підсумків експерименту – найбільш доцільно загально-класна діяльність учнів.
 Якщо фізичний експеримент створює проблемну ситуацію його варто використовувати перед вивченням нового матеріалу.
  У 8 класі перед вивченням поняття тиску учні спостерігають залежність дії тіла на опору від сили та площі опори. При цьому вчителька пропонує  використовувати залізні, алюмінієві або дерев’яні бруски однакового розміру і коробочки з піском. Виконуючи роботу, діти ставлять у коробочку з піском по черзі бруски на різні грані і порівнюють утворені сліди. Групи отримують різні завдання, але при обговоренні результату всі доходять висновку, що дія тіла на опору залежить від сили тяжіння і від площі опори.
Додаток 1

  У 9 класі пізнавальна активність школярів активізується під час отримання власних висновків про особливості паралельного і послідовного зєднання.   Під час узагальнення і систематизації знань використовую таку форму роботи, як урок-подорож.

  Додаток 2

  У 10 класі під час вивчення теми «Тертя. Сила тертя та коефіцієнт тертя» клас розподіляється на 4-5 груп. Кожній з яких вчитель дає практичне завдання для  перевірки залежності сили тертя від площі поверхні, тиску, шорсткості, а також визначити від чого залежить коефіцієнт тертя. Готуючись до уроку, дітям 10 класу пропонуються декілька проектів. Учні, готуючись, презентують свої роботи та дослідження.
Додаток 3

  У 7 класі, вивчаючи тему «Густина. Одиниці густини», вводиться поняття густини, порівняння густини різних тіл, а для того, щоб діти легше засвоїли новий матеріал пропонується гра -подорож «В пошуках чорного золота».


Також, наприклад, тему «Плавання суден. Повітроплавання» учитель задає додому і пропонує учням розібратися самостійно. При цьому в ролі проблемних експериментів показує досліди із залізною пластинкою, яка тоне у воді та плаваючим човником, зробленим з такої ж пластинки. Після цього задаються запитання для  домашніх міркувань. Наприклад:
     -   Чому пластинка тоне, а човник плаває?
-         Чому рівень занурення човника в чистій воді і солоній різний?
-         Який принцип занурення і піднімання підводного човна?
-         На чому ґрунтується дія рятувального круга?
   
  У тому випадку, коли експериментальне завдання можна виконати, використовуючи обладнання, яке є у кожного учня вдома, даються  різнорівневі завдання.
    Вивести формулу для обчислення температури суміші холодної і теплої води і перевірити експериментально.
  
   В процесі усної перевірки знань і вмінь увага учнів легко розпорошується. Щоб уникнути цього вчителька користується методами:
- звернення із запитанням до всього класу;
- рецензування відповіді товариша;
- оцінка відповіді товариша і її обґрунтування;
- запитання ставлять самі учні;
- взаємоперевірка;
- внесення елементу змагання між групами учнів.

    Власний досвід показав, що уроки, на яких має місце поєднання фронтальної, групової та індивідуальної форми роботи, є різноманітними. Деякою мірою нетрадиційними. Урок-семінар «Принцип дії теплових двигунів. Екологічні проблеми, пов’язані з використанням теплових двигунів» починається з фронтальної перевірки матеріалу, вивченого на попередньому уроці. Відповіді на запитання вимагали не тільки відтворення теоретичного матеріалу, а й логічних міркувань учнів. Після цього варто розглянути конкретні питання, які готувала кожна група окремо:
    Група 1. Історична довідка про перші теплові двигуни.
     Група 2. Значення теплових двигунів у народному господарстві.
      Група 3. Вплив теплових двигунів на природу.
      Група 4. Шляхи подолання суспільно шкідливих наслідків роботи теплових двигунів.
      Група 5. Екологічне оздоровлення навколишнього середовища, заходи попередження шкідливих наслідків дії теплових двигунів.
   Після виступу представника групи його одногрупники доповнюють виступ, обговорюють. Користуючись оцінками, які виставляли керівники груп, оцінюю кожну групу.
 
   Підвищити інтерес учнів до вивчення фізики допомагають нестандартні заняття. У своїй роботі вчитель використовує такі нестандартні уроки або ситуаційні моменти:
Ø урок-лекція;
Ø урок-семінар;
Ø урок – захист творчих робіт;
Ø вікторини;
Ø конкурси;
Ø ділові ігри ( «Суд над опором», «Щасливий випадок»);
Ø імітаційні ігри;
Ø заочна подорож;
Ø наукові дослідження;
Ø КВК;

   Безумовно не можна абсолютно розділити численні типи нестандартних занять за ізольованими групами. Необовязково весь урок повинен бути нетрадиційним, можливе вкраплення в нього окремих елементів, нових методів, форм та засобів навчання.
     Чим більше вчитель, за можливості, відходить від сухого викладання матеріалу, тим міцнішими будуть знання учнів, бо нетрадиційні підходи у вивченні предмету дають можливість розвивати довготривалу пам`ять.
   Учитель повинен уміти поставити себе на місце учня, подивитися на світ його очима, і лише тоді продумувати форму і методи навчання з метою виховати особистість із високим рівнем інтелекту.
Тому слова відомого китайського філософа Конфуція можна перефразувати так:
             Мораль учителя-це вітер,
             А мораль учнів-це трава.
Куди повіє вітер,
            Туди похилиться трава.


   Недарма математику називають царицею
наук -  вона всім допомагає, оскільки завдяки їй люди вчаться логічно мислити. Спостерігаючи за дитячим мисленням на різних вікових етапах, для себе дійшла висновку, що математика не така вже й суха наука. Вона просто точна і оперує логічно завершеними між предметними звязками.
    Дитяча уява настільки стрімка, що часом сягає польоту стріли. Отож педагог, особливо на уроках математики, повинен розвивати кмітливість, гнучкість мислення, ініціативу, дитячу фантазію, уяву. Нехтування ігровими моментами на уроках математики призводить до того, що учні втрачають інтерес до цього предмета. Наприклад, викладаючи математику у 6 класі, досить часто пропонує дітям скласти казку. Урок-казка приносить учням щасливу мить. Діти навіть забувають, що вони на уроці. Таке спілкування дарує задоволення і радість учителю та учням.
   Приємне враження складається і від уроків, пов`язаних з іменами видатних математиків.
   Учні 5 класу із захопленням сприйняли урок-подорож у Всесвіті.
                               Додаток 5

   Проведення нетрадиційних уроків та позакласних заходів, вчителю дає можливість доповнити та поглибити знання учнів, розвинути інтерес до предмету. Формувати у них компетенції яких потребує сучасне життя, зокрема: соціальні, комунікативні, інформаційні, саморозвиток та самоосвіта, продуктивна та творча діяльність.
    Досвід та практика роботи переконують, що за всієї різноманітності нетрадиційних уроків в основі кожного з них лежить така форма організації навчання, як дидактична гра, за допомогою якої можна легко керувати діяльністю учнів, їхнім інтелектуальним розвитком. Досвід свідчить, що під час ділових, рольових ігор усі учні зайняті серйозною роботою, яка нагадує роботу дорослих, вона надає широкий простір для самовираження є добрим засобом активного повторення вивченого матеріалу, удосконалює вміння учнів виступати перед товаришами та вміти слухати.

    Для того, щоб зацікавити дітей предметом проводяться ігри, вікторини, розгадуємо кросворди та ребуси, відшукуємо цікаву інформацію для презентації проектів.
Додаток 6






Додаток 1

Хмелівська ЗШ І-ІІІ ступенів
Маловисківської районної ради
Кіровоградської області



КОНСПЕКТ УРОКУ ФІЗИКИ

ТИСК.ОДИНИЦІ ТИСКУ.
8 КЛАС




ВЧИТЕЛЬ ФІЗИКИ
В.В.ВИШНЕВСЬКА

Мета: сформувати в учнів поняття про тиск як про фізичну величину ; дослідити залежність тиску від сили тиску та від площі поверхні ; навчати розв’язувати задачі на тиск у повсякденному житті ; показати зв’язок фізики з іншими науками ; розвивати винахідливість , логічне мислення, увагу.


ОБЛАДНАННЯ: дерев’яні бруски, гирі, посуд з піском, пластилін, кнопки, дошка з забитими чотирма цвяхами, таблиці.

               ПЛАН УРОКУ.

1.      Організація  навчальної діяльності  .
2.      Мотивація уроку.
3.      Проведення психологічного тесту.
4.      Перевірка знань.
5.      Гра «ДОМІНО» та оголошення теми уроку.
6.      Вивчення нового матеріалу.
7.      Проблемні ситуації.
8.      Закріплення знань.
9.      Самоперевірка.
10.  Домашнє завдання.
11.  Підсумок уроку.




2. МОТИВАЦІЯ УРОКУ

           Одного разу великого мислителя Сократа запитали, що, на його думку, легше  всього в житті робити. Він відповів, що найлегше - повчати інших , а найскладніше – пізнавати самого себе.


ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ.

1.Переплетіть пальці рук. Великий палець правої чи лівої руки виявився зверху? Запишіть результат буквами «Л» або «П».
.
2.Візміть лист з невеликим отвором .Розташувавши його на відстані 20 см  від очей, подивіться через отвір на авторучку. По черзі закривайте ліве та праве око. При заплющенні якого ока ручку стає видно? Результат запишіть

3. Схрестіть руки на грудях. Кисть якої руки зверху ? Запишіть.

4.Зобразіть оплески. Долоня якої руки у вас зверху ? Запишіть.


ПІДСУМОК: Якщо «ЛЛЛЛ»- відповідає художньому типу особистості ;
                        Якщо  «ПППП»- відповідає типові мислителя.

Особливість людського організму така, що права півкуля мозку керує лівими частинами тіла, а ліва- правими. У  «ХУДОЖНИКІВ»- більш розвинена права півкуля і переважає образне мислення, у «МИСЛИТЕЛІВ» - відповідно ліва півкуля і логічне мислення.
      Який же тип мислення переважає у вашому класі?
   «ЛЛЛЛ» - ви «художники»
   «ПППП» - ви «мислителі».

Отже, у вашому класі є кілька « художників» , кілька
 «мислителів», а більшість із вас – гармонійно розвинені особистості , яким властиве як логічне, так і образне мислення.
    Можна переходити до пізнання зовнішнього світу.


4.       ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ:
1.      Що характеризує сила ?
2.      Як позначають силу?
3.       До чого приводить дія сили?
4.      Які сили нами вивчені ?
5.      Як розрахувати силу тяжіння , що діє на тіло ?
6.      Як позначають площу поверхні тіла та в яких одиницях вимірюють ?
7.      Скільки в  1 квадратному метрі міститься квадратних  сантиметрів?  Квадратних міліметрів ?
 
5.       ГРА «ДОМІНО»  ТА ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Зіграємо у гру «Фізичне доміно» по групах.

Кожна група  отримує своє завдання з власним число – буквеними номерами.  Представники групи , які швидше склали своє «ДОМІНО» по черзі записуючи номери своїх карток, заповнюють таблицю на дошці.

Отже , тема нашого уроку «ТИСК».

6.       ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ .

БЕСІДА:
  1. Візьміть у руки олівець або ручку . Натисніть пальцем  на   основу , а потім на загострену частину

а) Чи однакова сила дії на олівець в 1 та 2 випадках ?
б)А результат дії ?
в) А в чому ж причина ?

ДЕМОНСТРАЦІЯ:
ВИСНОВОК: «Результат дії сили залежить не тільки від її модуля , до якої вона діє, але й від площі поверхні , перпендикулярно

НАПРИКЛАД:    1.Лижі і взуття.
                         2 . Голка і шорна голка .
                         3.Зусилля долоні і таке ж саме зусилля до цвяха .

P = F / S             [ Р ] = Н / М = Па

       1гПа = 100 Па
       1кПа = 1000 Па
       1МПа = 1000000 Па


     У природі взаємодіють різні тіла , тому й значення тиску різні:
1.Тиск повітря на висоті 800 км – 10 Па
2.Тиск танка на землю – 10  Па
3.Тиск автомобіля – 3  10  Па                                                                                         
    4.Тиск жала бджоли – 5  10  Па
   5.Тиск у центрі вибуху водневої бомби –              10   Па
   6.Використання тиску у будівництві , побуті, техніці.

7.       ПРОБЛЕМНІ СИТУАЦІЇ.
      Давайте перевіримо , як тиск залежить від площі поверхні і сили , що діє на неї .
    Два учні  «ХУДОЖНИКІВ» і «МИСЛИТЕЛІВ» отримують завдання:

ЗАВДАННЯ ДЛЯ «МИСЛИТЕЛІВ»

   1. Порівняти тиски Р  та  Р1   

                F = F = 10 H ;   S  =  2 м  ;  S = 4 м

       2. Порівняти тиски  Р та Р1
              
 F = 20 H;   F1 =10 H;   S  = S1 = 2 м


    ЗАВДАННЯ ДЛЯ «ХУДОЖНИКІВ»    
      

  1. Одну з гир покласти на брусок , що лежить на піску . Зробити
      те ж саме , перевернувши брусок на бік .
2.Одну з гир покласти на брусок , що лежить на піску . Зробити
      Те ж саме , взявши іншу гирю.

8. РОБОТА З  КЛАСОМ .


         а)    Р = F/S  ;   F = P*S ;   S = F/P

                                                                                  
       
 б ) ЗБІЛЬШЕННЯ АБО ЗМЕНШЕННЯ  
                                                           ТИСКУ


ВІДОМОСТІ З ОБЖ :

«Безпека на льоду. Допомога потерпілому .»

Хто з цих дітей найменше ризикує провалитись під лід ? Чому ?

            В ) РОЗВЯЗУВАННЯ  ЗАДАЧ .        



 № 1 .

ВИЗНАЧИТИ ТИСК , ЯКИЙ ЧИНИТЬ НА ПІДЛОГУ ХЛОПЧИК МАСОЮ 45 КГ . ПЛОЩА ПІДОШВИ ЙОГО ЧЕРЕВИКІВ , ЩО СТИКАЮТЬСЯ З ПІДЛОГОЮ , СТАНОВИТЬ  300 СМ  .

                 
№ 2 .

ШТОРМОВИЙ ВІТЕР ЗДАТНИЙ ЧИНИТИ ТИСК ДО  100 Па . З ЯКОЮ СИЛОЮ ВПЛИВАЄ ВІТЕР НА СТІНУ БУДИНКУ ПЛОЩЕЮ 24 м  ?

№ 3 .

ХЛОПЧИК МАСОЮ 50 кг СТОЇТЬ НА ЛИЖАХ , ДОВЖИНА КОЖНОЇ ЛИЖІ  1,6 м , ШИРИНА – 15 см . ЯКИЙ ТИСК ЧИНИТЬХЛОПЧИК НА СНІГ ?

9          ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО                  МАТЕРІАЛУ.

КОЛЕКТИВНО ВИКОНАТИ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ЗІ ЗБІРНИЧКА «ЕКСПРЕС ТЕСТИ».


10.                     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .  

                  §12  ( 1 ; 2)   - опрацювати .


Творче завдання : Визначити , який тиск  ви чините на підлогу , стоячи на ній нерухомо .


11.                     ПІДСУМОК УРОКУ, ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК .



Додаток 2
УРОК ПОДОРОЖ
 «ПО КРАЇНІ ЕЛЕКТРИКА»

Мета: узагальнити та систематизувати                                                                                                                                         знання про електричний струм, закон Ома для ділянки кола, види з’єднання провідників, роботу і потужність струму; розвивати мислення, вміння спостерігати, експериментувати; виховувати вольові риси особистості, кмітливість, ерудицію, винахідливість.

Узагальнюючий урок.
Обладнання: портрети фізики, картки з формулами; 2 комплекти: джерело струму, лампочка, амперметр, вольтметр, реостат, вимикач, електричний запобіжник, зєднувальні проводи; 2 кросворди.     
Клас ділиться на 2 групи туристів.

Починається подорож.


Пункт 1.
Місто Ерудитів: впізнати вченого, вказати за його портретом основні заслуги і століття в якому жив та творив.

Пункт 2.
Місто Кмітливих (групу виділяють по 2 туристи, які можуть розвязати якісну задачу).

Завдання 1. На спеціальному верстаті дріт протягують так, що він стає в 2 рази довшим і вдвічі має площу поперечного перерізу. У скільки разів змінився опір дроту.

Завдання 2.    Дві однакові лампи, розраховані на 220В кожна,  зєднані послідовно і ввімкнені в мережу з напругою 220В. Під якою напругою перебуває кожна лампа?

Завдання 3.  Залізний і мідний дроти, що мають однакові довжини і площі поперечного перерізу, під’єднано паралельно до мережі. У якому дроті виділяється більша кількість теплоти?

Завдання 4. Чому спіраль електричної плитки нагрівається сильніше у тому місці де вона тонша?

Пункт 3.
Острів Скарбів:  записати всі фізичні величини, що є у розділі «Електричні явища» та одиниці їхнього вимірювання.

Пункт 4.
 Місто Законів (команда одержує одну з карток): вказати закон, сформулювати його і визначити хтоі коли відкрив…

Пункт 5.
Замок Історії науки і техніки(завдання отримують підгрупи туристів)
Пункт 6.
Острів Чаклунів (вибирається 2-є учнів від групи, завдання виконується на швидкість):  
№1. Накреслити схему і скласти електричне коло з джерела, лампи, амперметра і вольтметра.
№2.  За показами амперметра і вольтметра, визначити потужності лампочки та її опір.

Пункт 7.
 Станція нерозгаданих таємниць
Пункт 8.
Місто Техніків: в ящику є прилади. Назвати кожен з них, його призначення; ціна поділки; спосіб ввімкнення в електричне коло.













Додаток 3.






УРОК ФІЗИКИ В 10 КЛАСІ
«СИЛА ТЕРТЯ. КОЕФІЦІЄНТ ТЕРТЯ»










Вчитель фізики
Вишневська В.В






Хмельове 2011




Мета: поглибити знання учнів про сили в природі; формувати в учнів уявлення про силу тертя, види тертя, її причини і природу; навчити розпізнавати види тертя й способи їх зміни та застосування у природі і техніці; розвивати вміння спостерігати фізичні явища, перевіряти теоретичні припущення при дослідженні сили тертя; намагатись розвивати в учнів вміння та навички дослідника; виховувати відповідальність, вміння працювати в команді, взаєморозуміння.
Обладнання: трибометри, бруски, набори важків з механіки; динамометри
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних вмінь
Форма уроку: урок-дослідження
Інтерактивні методики: «Мозковий» штурм; відкриті запитання, експеримент; рольова гра; метод проекту.

І. Актуалізація опорних знань учнів та активізація розумової діяльності.
Опитування класу проводжу, використовуючи елементи кросворда;









 






1
2
3
4
5






Т
Е
Р
Т
Я



Питання класу

  1. Чому м’яч, кинутий угору, піднявся на деяку висоту, але потім упав на Землю?
  2. Як обчислити силу тяжіння? (F - mģ)
  3. На якому рисунку зображена сила тяжіння? (1)
  4. Чому поняття «сила тяжіння, що діє на тіло» і «вага тіла» різні?
  5. На якому рисунку зображена сила пружності? (3)
  6. Чому пружину динамометра виготовляють зі сталі, а не з алюмінію?
  7. Які тіла називаються пружними?
  8. На якому рисунку зображено вагу тіла? (2)
  9. Яка природа сил пружності?
  10. На якому рисунку зображена сила реакції опори? (4)
  11. Що таке рівнодійна? На якому рисунку зображена рівнодійна сил? (5)
Перевірка роботи учнів на дошці.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності
            Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо хоч трішечки коло ваших знань  та вмінь, щоб у вашій голові народжувались нові запитання й з’являлось бажання знаходити відповіді на них.
            На уроці ви матимете можливість зібрати ще кілька краплинок знань та вдосконалити свої вміння , а також хочеться, щоб кожен із вас знайшов відповіді на запитання, яке вас цікавить сьогодні на уроці.

            Завжди слід пам’ятати слова В.Бєлінського: «Людина боїться тільки того, чого не знає, знанням перемагає будь-який страх».

            Також, прагненням до знань повинне бути сьогодні нашим маячком на уроці.

            Опитування з використанням методу «Мозковий штурм».
  1. Чому бігуни та альпіністи використовують взуття з шипами?
  2. Чому важко втримати в руках живу рибу?
  3. Чому нам важко ходити по льоду?
  4. Чому стираються підошви взуття?







ІІІ. Вивчення нового матеріалу

В зими свої  є переваги.
Але дорога, безперечно,
Узимку дуже небезпечна.
А те, що  слизько, - всім на втіху!
Та водієві не до сміху!
Дорога, як каток, блищить –
Машину враз не зупинить!
В зимовий час, та що й казати,
Дорогу треба посипати!
Усе робити до пуття,
Щоб відбувалося … (тертя)

Кожному учневі вчитель може дати характеристику: розумний, слухняний, працьовитий.
Сила також має свої характеристики: числове значення, напрям точка прикладання.
Існують сила тяжіння, пружності, вага тіла, гравітаційна сила, сила тертя.









С к л а с т и     а с о ц і а т и в н и й    к у щ (СИЛА-ЦЕ…)


В ході будь-якого руху тіло обов’язково контактує з поверхнею іншого тіла, частинами рідини або газу, всередині яких  тіло рухається. Під час такої  дії  виникають  сили, що сповільнюють рух тіла ці сили називають силами тертя.
Сила тертя – це сила, яка виникає під час руху або спроби руху одного тіла по поверхні іншого і завжди напрямлена вздовж поверхні дотичних тіл протилежно швидкості руху.
З тертям ми зіштовхуємось на кожному кроці. Вірніше без твердження не можна ступити й кроку. Але рух тіла в реальних умовах не може тривати нескінченно довго.
Якщо штовхнути брусок, що лежить на столі, він набуде певної швидкості, яка під час руху зменшується.
Яка ж «невидима» сила гальмує брусок? Це сила сухого тертя
Існує три види сухого тертя:
а) тертя спокою;
б) тертя ковзання;
в) тертя кочення;

Причини сухого тертя:
1.      нерівність поверхні;
2.      сили міжмолекулярного притягання;

а) Сила тертя спокою завжди рівна за модулем і протилежна за напрямом зовнішній силі, яка діє вздовж поверхні і намагається зрушити тіло з місця.
→                     →
F тр спокою = - F зовн
           
Якщо F зовн  >  F тр.сп , то тіло починає рухатись

б) Сила тертя ковзання залежить від:

І. Властивостей речовин дотичних
   поверхонь (ваги тіла)

ІІ. Сили нормальної  реакції опори
      (ваги тіла) 


                         Fтр  = м × N

м – залежить від матеріалу дотичних  поверхонь

в) Сила тертя кочення

1. Тертя кочення завжди менше за тертя ковзання.
 2. Тертя кочення тим менше,   чим твердіші поверхні дотичних тіл.


Тертя, як і будь-яке фізичне явище, може бути і шкідливим, і корисним.
Коли тертя шкідливе, то його намагаються зменшити, використовуючи, наприклад мастила, магнітну або повітряну подушки, замінюють ковзання коченням, , застосовують кулькові, роликові або магнітні підшипники.
Коли ж тертя корисне, то його намагаються збільшити.

IV. Груповий експеримент
            Пропоную групам самостійно, використовуючи дані дослідів, пояснити спостережувані явища.
            Кожна група отримує свої експериментальні завдання та інструкцію до його виконання. На дошці записані завдання в таблиці.



І група
Порівняння сил тертя спокою,
ковзання і кочення
ІІ група
Вивчення залежності сили тертя
ковзання від роду поверхонь,
 що стикаються
ІІІ група
Вивчення залежності сили
тертя ковзання від ваги тіла
 і площі поверхонь, що труться
ІV група
Обчислення коефіцієнта тертя ковзання при русі, дерев’яного бруска по дерев’яній лінійці












І група
Експеримент № 1.
Порівняння сил тертя спокою, ковзання, кочення.
Прилади: динамометр, дерев’яний брусок, 2 тягарці, 2 короткі трубочки (або олівці).
Хід роботи
  1. Виміряти і записати у зошит вагу бруска з тягарцями.
  2. Виміряти максимальну силу тертя спокою.
             Для цього потрібно покласти брусок на стіл, а на нього два тягарці; плавно потягнути динамометр і записати його покази перед початком руху бруска.
  1. Виміряти силу тертя ковзання бруска з тягарцями при рівномірному русі. Для цього необхідно переміщувати брусок рівномірно за допомогою динамометра. Записати результати вимірювання.
  2. Виміряти силу тертя кочення.
              Для цього потрібно покласти брусок з тягарцем на дві скляні трубочки (або олівці) і переміщати його рівномірно за допомогою динамометра. Записати результати.
  1. Дати відповіді на запитання:
а) Максимальною є сила тертя спокою чи ковзання?
б) Максимальною є сила тертя ковзання чи тертя кочення?
в) Максимальною є сила тертя спокою чи вага тіла?

ІІ група
Експеримент №2
Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду поверхонь, що стикаються.
Прилади: динамометр, брусок з тягарцями, аркуш паперу, шліфувальний папір.
Хід роботи
  1. Виміряти силу тертя ковзання при рівномірному переміщенні бруска з тягарцями по:
а) лінійці;
б) аркушу паперу;
в) шліфувального паперу.
2. Порівняти одержані результати вимірювань сил тертя ковзання у трьох випадках і зробити висновок про залежність сили тертя від роду поверхонь стичних тіл.

ІІІ. група
Експеримент №3
Вивчення залежності сили тертя ковзання від маси тіла і від площі поверхонь, що труться.
Прилади: динамометр, лінійка, брусок, два тягарці.


Хід роботи
  1. Покласти на лінійку брусок більшою гранню, на нього один тягарець і виміряти силу тертя ковзання.
  2. Покласти на брусок два тягарці і виміряти силу тертя ковзання.
  3. Покласти брусок з двома тягарцями меншою гранню на лінійку і виміряти силу тертя ковзання.
  4. Дати відповідь на запитання:
а) чи залежить сила тертя ковзання від маси тіла?
б) чи залежить сила тертя ковзання від площі поверхонь тіл, що труться при незмінній масі?

ІV група
Експеримент №4
     Обчислення коефіцієнта тертя ковзання при русі, дерев’яного бруска по дерев’яній лінійці.
Прилади: динамометр, дерев’яний брусок, дерев’яна лінійка, важки.
Хід роботи
  1. Покладіть дерев’яну лінійку на парту.
  2. На ній поставте дерев’яний брусок.
  3. На брусок покладіть вантаж і прикріпіть брусок на динамометр.
  4. Рівномірно  тягніть брусок з вантажами по лінійці. Запишіть покази динамометра
Це і буде Fтр
  1. За допомогою динамометра визначити вагу бруска і важків.
        Р =
     6.Користуючись формулою         
                  F / Р = м
       Обчисліть коефіцієнт тертя та порівняйте  отриманий результат з табличним значенням.

V. Обчислення, узагальнення і поглиблення знань.

 Захист проектів  групами по темах:
а) Рух і тертя
б) У світі без тертя
в) Тертя під мікроскопом
г) Як люди боролися з тертям

      
VI. Підсумок уроку
  1. Сила тертя – це сила, яка виникає між …
  2. Сила тертя напрямлена …
  3. Сила тертя ковзання залежить від …
  4. Сила тертя визначається за формулою …
  5. Як можна зменшити (збільшити) силу тертя?

VII. Домашнє завдання
§27 (опрацювати)
Вправа 23 (1-3 (усно); 4,5 (письмово), підготуватись до Л.р.№4













Додаток 4.


  

ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК
ДЛЯ УЧНІВ 7 ТА 8 КЛАСІВ
Мета: перевірка знань учнів, їх кмітливості та винахідливості;
розвиток логічного мислення учнів, інтересу до процесу навчання у цілому; вміння прислухатися до думки один одного, аргументувати свої версії і вибирати із запропонованих версій одну - оптимальну
виховання інтересу до фізики, бажання пізнавати навколишній світ, підняття престижу розумних, але не завжди популярних у класному колективі учнів.

Здравствуйте, учасники і гості іри «Щасливий випадок».
Сьогодні ми з вами зібралися, щоб дізнатися багато нового, цікавого і захоплюючого з області фізики.

Важко було людині мільйони років тому.
Вона зовсім не знала природи,
Сліпо вірила у чудеса.
Вона всього боялась
І не знала, як пояснити
Бурю, грім, землетрус,
Важко було їй жити.
І вирішила людина: що ж боятися,
Краще просто все дізнатися,
Самому у все втрутитися,
Людям правду казати.


Створив він землі науку,
Коротко «фізикою» назвав,
Під назвою тим коротким
Він природу розпізнав.

Фізики - дуже допитливі люди. Їх цікавить, що відбувається навколо нас, чому і як все відбувається. Але багато хто з вас захоплюються не тільки фізикою, але і історією, літературою, живописом, музикою. Зараз знання і кмітливість покажуть команди 7 та 8  класів. Привітає учасників…
На заходах подібного жанру завжди присутній журі. І наш конкурс не є винятком. Представляємо вам наше компетентне журі...

Змагатися команди будуть в 5 геймах. Всі питання задано швидше в жарт, ніж серйозно, і ми не маємо наміру  залучити вас в серйозні наукові роздуми. Відповісти на одні з них вам буде досить легко, інші ж неймовірно складні, і дорослі люди заробляють собі на життя, намагаючись вирішити їх. Однак навіть найважчі з цих питань все одно призначені для забави. Якщо відтепер ви будете думати про фізику, коли вам доведеться готувати обід, летіти в літаку або просто валятися на траві де-небудь біля струмка, тоді можна вважати, що наша робота не марна.

Отже, перший гейм - розминка.
Учасники швидко відповідають на запитання. Кількість балів, набраних у цьому геймі, буде відповідати кількості правильних відповідей.

Команди, ви готові?
Бере початок гра.
Ви слухайте питання!
Ні пуху, ні пера!

• Будь-який предмет у фізиці. (Тіло)
• Має вилетіти з фотоапарата. (Пташка)
• Пристрій, на якому люблять висіти жінки. (Телефон)

• Ім'я та по батькові Менделєєва. (Дмитро Іванович)
• Речовина, що зустрічається в природі відразу в трьох агрегатних станах. (Вода)
• Пункт А розташований на північ від пункту  В.  На переліт із А  до В літак витратив 85 хв, а на переліт з о В А - 1 год 25 хв. Чому так? (85 хв=1 год 25 хв)

• Частинки, з яких складаються фізичні тіла. (Молекули і атоми)
• В який час року Ейфелева вежа стає вище на 15 см? (Влітку)
• Назвати яка одиниця вимірювання в перекладі означає «друга»? (Секунда)

• Вода в твердому стані. (Лід)
• Еталон одиниці довжини. (Метр)
• Кельвін, Реомюр, Фаренгейт, а хто у нас? (Цельсій)

• Точний прилад серед знаків зодіаку. (Ваги)
• У яких хлопчиків молекули рухаються швидше: у здорових або у застуджені? (У застуджені)
• Який прилад використовують для визначення обсягу тіла неправильної форми? (Мензурка)

Журі підводить підсумки першого гейми.

Наступний гейм - «Заморочки з бочки». Кожна команда витягає номер питання, на який після хвилини роздуми вона повинна дати відповідь. У разі правильного відповіді команда отримує 1 бал.

1. Питання з галузі мистецтва. Який малюнок висохне швидше - той, що виконаний тушшю або акварельного фарбою? (Тушшю)
2. Питання з галузі історії. Назвіть будильник часів А. Македонського. (Півень)
3. Питання з галузі мовознавства. Китайці називали його «чу-ши», греки - «геркулесів камінь», англійці - «лоудстоун», німці - «магнесс». Що це? (Магніт)
4. Питання з галузі біології. В багатоповерховому будинку живуть 2 одного: один на першому поверсі, другий на 20, причому балкони розташовані на одній вертикалі. Рано вранці вони виходять кожен на свій балкон і по сигналу точного часу починають кричати «А-а-а-а...» Чому нижній людина чує верхнього раніше? (Вуха розташовані вище рота)
5. Питання з загальних знань. Спочатку була чиста вода, потім металевий диск, потім скло, покрита спеціальним складом. Що це за річ і про його потрібно запитати? (Дзеркало. Хто на світі всіх миліше...)

Журі підводить підсумки другого гейми.

Наступний гейм - конкурс винахідливих.
Команда-переможець отримує 1 бал.
Конкурси:
хто швидше переллє воду з однієї склянки в іншу за допомогою скляної трубки;
хто швидше задмухує пробку в пляшку;
хто выдує найбільшу мильну бульбашку з допомогою листка паперу і мильного розчину;
хто швидше надує повітряну кульку.





Журі підводить підсумки третього гейму.

Наступний конкурс є вашим домашнім завданням. Це гейм «Ти - мені, я-тобі». Кожна команда підготувала команді суперника питання, правильну відповідь на яке приносить 1 бал.
1. Найдрібніші частинки, що несуть негативний заряд. (Електрони)
2. Як називається пристрій для прийому і передачі радіохвиль? (Антена)
3. Який володіє енергією бігаючий автомобіль? (Кінетичної)
4. Рідкий при звичайних умовах метал. (Ртуть).
5. Прилад для вимірювання напруги. (Вольтметр)
6. Одиниця виміру сили. (Ньютон)
7. Закон про силу пружності. (Закон Гука)
8. Відчуття космонавта при зльоті. (Перевантаження)
9. Прискорення вільного падіння (9,8 м/с2)
10. Прискорення при русі тіла по колу. (Доцентрове)
11. Вода в твердому стані. (Лід)
12. Явище зміни форми тіла. (Деформація)
13. Обсяг 1 благаючи газу при нормальних умовах (22,4 л)
14. Найдрібніші частки речовини, що зберігають його властивості. (Молекули)
15. Автор законів руху. (І. Ньютон)
16. Засновник сучасної космонавтики. (К. Ціолковський).
17. Одиниця довжини в системі СІ. (Метр)
18. В якому році полетів у космос перший людина? ( 1961 р.)
19. Який колір найбезпечніший? (Помаранчевий. Його видно далі)
20. У каих студентів швидше рухаються молекули: у здорових або застуджені? (В застуджені)
21. Прилад для швидкого вимірювання вологості повітря. (Психрометр)
22. В яких одиницях (СІ) вимірюється маса атома? (кг)
23. Хто говорить на всіх мовах? (Ехо)
24. Як називається найпоширеніше речовина в природі? (Вода)
25. Давньогрецький вчений, який відкрив умова плавання тел. (Архімед)
26. Прилад, на якому люблять «висіти» жінки? (Телефон)
27. Ім'я та по батькові Менделєєва. (Дмитро Іванович)
28. Має вилетіти з фотоапарата. (Пташка)
29. Кельвін, Реомюр, Фаренгейт, а хто у нас? (Цельсій)
30. Не знаючи його закону, сиди вдома. (Ом)


Останній конкурс - конкурс капітанів. Перед вами предмети: склянки, вода, металева банка, гумки. Сконструюйте як можна більше музичних інструментів. За кожен винахід команда отримує 1 бал.

Наша гра підійшла до кінця. Журі підводить підсумки і оголошує результати.

Ви фізику вчили,
Продовжіть і далі,
На пам'ять про гру
Отримайте медалі ви.

І наостанок хотілося б вам побажати, щоб у житті у вас були хвилини, коли можна було б вигукнути: «Еврика!»



БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Алексюк А.М. Загальні методи навчання в школі – К.: Рад. Школа, 1983
  2. Газета «Фізика». – К.: Шкільний світ, 1999-2011 рр.
  3. Інформаційно-практичний бюлетень «Все для вчителя». – К.: Освітянські видання, за 2000-2009 рр.
  4. Красовиць кий М., Бєлкіна О. Сучасні уроки//Завуч. – 2002.
  5. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. – Київ. -2002.
  6. Островерхова Н. Нестандартні форми навчання//Директор школи. – 2001.
  7. Полетило С.А. Групова діяльність учнів у навчальному процесі з фізики. – Луцьк. – 2009.
  8. Сивашенко С.М. Нетрадиційнй уроки з фізики//Фізика та астрономія в школі. – 1997.
  9. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія, 7-12 класи. – К. Ірпінь. – 2005.
  10. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 10-11 клас. Фізика. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. – Київ. - 2010.












МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

Особистісно – зорієнтований підхід при вивченні фізики та математики



Автор та упорядник Вишневська В.В.
Компютерний набір Вишневська В.В.
Коректор Тутаєва М.О.






Підписано до друку   .03.2013р.
Формат 60x84  1/16
Папір офсетний. Друк – офсетний
Тираж 10 примірників.
Надруковано в компютерному класі Хмелівської ЗШ І-ІІІ ступенів с. Хмельове,
 вул.. Комсомольська,26.
Тел.:(05258) 3-84-36


e-mail: xmelevoe1@yandex.ua

Немає коментарів:

Дописати коментар